Ki az a rendszergazda?
A rendszergazda az az ember a cégnél, akiről általában senki nem tudja, hogy mit is csinál vagy, hogy csinál-e egyáltalán valamit, de, ha nem dolgozik, azt mindenki észre veszi.
„Az internet ezen a gépen olyan mesebeli: hol van, hol nincs.”
„Időnként előfordul, hogy tudunk nyomtatni.”
„Marha lassú a gép, de most legalább működik.”
Ismerősek ezek a mondatok? Ha igen, akkor van egy jó hírem. Egyáltalán nem ez a normális állapot. Ahol a rendszergazda hozzáértéssel és lelkiismeretesen végzi a munkáját, ott ilyen mondatok nem hangoznak el.
Mit is csinál a rendszergazda?
- Informatikai támogatást nyújt a munkatársaknak, programokat telepít, frissíti és karbantartja gépeket.
- Gondoskodik a számítógéppark fejlesztéséről, naprakészen tartásáról, az új informatikai eszközök beszerzéséről és konfigurálásáról.
- Üzemelteti, felügyeli és karbantartja a cég szervereit.
- Biztonsági mentéseket készít és kidolgozza a védelmi protokollokat a vírustámadásokkal, behatolásokkal szemben.
- A lehető legrövidebb időn belül elhárítja a hibákat, szervizeli a számítógépeket.
Érdemes állandó rendszergazdát fogadni?
Erre talán a legegyszerűbb válasz az, hogy, ha akár csak egy egynapos, részleges vagy teljes leállás az informatikai rendszerben komoly problémát okoz a cégnek, akkor mindenképpen. Ahol nincs folyamatos IT felügyelet, ott könnyen előfordulhat, hogy hiányoznak fontos biztonsági frissítések és a karbantartás hiánya miatt gyakoribbak lehetnek a meghibásodások. Ha minden hibánál külsős szakembert kell bevonni, nem biztos, hogy ő azonnal fog tudni reagálni. Egy állandó rendszergazdának az a dolga, hogy folyamatosan rendelkezésre álljon és napon belül megoldja a felmerülő problémákat.